Koliko ste primili novca od diskografa, kao naknadu za streaming servise? Datum objave: 26.02.2021.

Koliko ste primili novca od diskografa, kao naknadu za streaming servise?

Poštovani članovu HGU / HUZIPa,

Ovime Vam se obraćamo slijedom priopćenja Hrvatske diskografske udruge koje Vam je možda proslijeđeno tijekom jučerašnjeg dana, u kojoj diskografi žele opravdati svoju dosadašnju praksu (ne)isplaćivanja izvođačkih naknada prikupljenih od streaming servisa.

Prije nego li krenemo u obrazloženje, postavite si jedno, jednostavno pitanje:
- Koliko sam do sada primio novaca od svog diskografa a koje je on naplatio od streaming servisa?

Deezer posluje u Hrvatskoj već 7 godina. Google je sa svojim servisima Google Play (kojega je ukinuo prošle godine) te Youtube prisutan od samog početka svoga rada. Od lani su u Hrvatskoj dostupni i Spotify i Apple music.
- Koliko ste novaca od njih, kao izvođač na snimkama, do sada dobili?

Hrvatski diskografi naplaćuju cijelo vrijeme svoja i (kako kažu u svojoj poruci) – Vaša prava.

U tekstu kojeg su Vam diskografi proslijedili, u pogledu postojećih zakonskih rješenja, kažu da su priznata izvođačka prava i da se Vaše naknade prikupljene od streaming servis Vama (ne) isplaćuju temeljem ugovora koje imate s njima. U tekstu jasno ističu:
„glazbenicima izvođačima isplaćuju se naknade upravo kako su i ugovorene“ (citat)

Zapitajte se:
- Kad ste točno s Vašim diskografom potpisali Ugovor u kojemu jasno stoji da ste ga ovlastili da prikuplja Vaša izvođačka prava od Internet / streaming servisa? Diskografi tvrde da sa svima Vama imaju ugovore.

A sad krenimo redom:

Ad 1) Je li bilo rasprave?
Diskografi tvrde da u Saboru nije bilo rasprave po pitanju Prijedloga novog Zakona o autorskim i srodnim pravima kada kažu:
„rasprava nije provedena, već se putem pogrešno, netočno i neistinama instruiranih izlagatelja svela isključivo na lamentacije o odnosu glazbenika i diskografa. Tako se bome ne “popravlja” prijedlog ma kojeg zakona.“

Premda ne znamo što znači riječ „bome“, činjenice govore posve drugačije. Na službenim stranicama Hrvatskog Sabora stoji da je rasprava održana (https://www.sabor.hr/hr/prijedlog-zakona-o-autorskom-pravu-i-srodnim-pravima-prvo-citanje-pze-br-61-predlagateljica-vlada):

PRIJEDLOG ZAKONA O AUTORSKOM PRAVU I SRODNIM PRAVIMA, prvo čitanje, P.Z.E. br. 61 - predlagateljica: Vlada Republike Hrvatske
Datum ulaska u proceduru: 12.11.2020.
Datum otvaranja rasprave: 04.02.2021.
Datum zaključenja rasprave: 04.02.2021.
Datum izglasavanja: 05.02.2021.

Saborski zastupnici imaju slobodu, pravo i dužnost govoriti što misle i na taj način sudjelovati u raspravi, kao jednom od najbitnijih dijelova postupka donošenja Zakona.

Na toj je sjednici vođena višesatna rasprava u kojoj su između ostalog sudjelovali Sabina Glasovac (SDP), Miroslav Škoro (DP), Vilim Matula (ZLK), Marija Selak Raspudić (Most), Davor Dretar (DP), Damir Bakić (ZLK), Vesna Bedeković (HDZ), koji su svi argumentirali kako postojeći prijedlog, a posebice postojeća praksa, stavlja prava glazbenih izvođača u podređeni položaj spram diskografa.

Tu je i takvu raspravu, sama ministrica, Nina Obuljen Koržinek, koja je i predlagateljica Zakona zaključila riječima:

„Istaknuta je potreba pronalaska balansa između raznih nositelja prava, te pravičnih naknada gdje postoji generalan stav da ona za sada nije postignuta.

Imamo dovoljno vremena da se uzmu u obzir i komentari zastupnika ali i komentari onih udruga koje su iskazivale svoje nezadovoljstvo i ambiciju da se neke stvari urede drugačije.“

O provedenoj raspravi i argumentima možete više saznati na ovom linku: https://www.hgu.hr/vijesti/saborska-rasprava-u-korist-unaprjedenja-pozicije-izvodaca

Ad 2) – zašto kolektivno ostvarivanje a ne dosadašnja praksa da Vaša prava prikupljaju diskografi?
Dovoljno je usporediti dosadašnje prakse ostvarivanja Vaših prava.

Svaki sudionik na svakoj snimci koja je prijavljena HUZIPu, svake godine dobiva novac prikupljen za korištenje tih izvedbi u televizijskim i radio programima. I to se ostvaruje jer je Zakonom tako propisano. Da to nije predviđeno Zakonom i ta bi prava prikupljali diskografi.

Budući da Zakon nije, do sada propisao istu ili sličnu praksu za prikupljanje Vaših sredstava ostvarenih prometom od streaming servisa, diskografi tvrde da imaju s Vama ugovore temeljem kojih ste ih opunomoćili da u Vaše ime oni prikupljaju Vaša sredstva. I da ih temeljem tih ugovora Vama potom isplaćuju. Ili, što je uglavnom slučaj - ne isplaćuju.

Mirosav Škoro je, (a bio je i Predsjednik uprave Croatia Recordsa, vlasnik je kompletnog kataloga diskografske kuće Orfej, pored toga što je autor i izvođač, pa je upućen u praksu) rekao: „Odgovorno tvrdim da diskografi, unatoč tome što tvrde, nemaju sve ugovore s izvođačima.“

Mi tvrdimo da ako nema Ugovora, diskografi nemaju pravo prikupljati Vaša izvođačka prava. Ona su Vaša.

Takvu praksu nastojimo dokinuti i Zakonom utvrditi da imate zajamčena prava da Vam za svaku Vašu izvedbu u svakoj snimci treba pripasti naknada. Baš kao što dobivate i od emitiranja u radio ili televizijskim programima.

Tako misle i svi sudionici rasprave. Činjenica da su sve političke opcije govorile istovjetno i postigle konsenzus da su izvođačka prava u praksi stavljena u podređeni položaj spram diskografa – govori da to nije političko, već civilizacijsko pitanje.

I da potkrijepimo ovu tvrdnju, a suprotnu tvrdnjama diskografa kada kažu da je: „takvo rješenje dio europske zakonodavne prakse koja normalno funkcionira ne samo u EU, već i u demokratskom svijetu.“:
Slično rješenje kakvo nastojimo uvesti u novi hrvatski Zakon već postoji u Španjolskoj. U Velikoj Britaniji, koje je najveće europsko glazbeno tržište se upravo odvija parlamentarna istraga po pitanju prakse „digitalne ekonomije“ gdje su pred parlamentarnim odborom posebno ispitani predstavnici diskografa, posebno izvođača i prije par dana i vodeći ljudi streaming servisa.

I kao što smo Vas prije par dana izvjestili, Nile Rodgers je pred parlamentarnim odborom rekao: „… zanimljivo je, da smo svaki puta kada sam poslao revizora da pregleda dokumente o isplatama, našli neisplaćeni novac. Svaki put! A ponekad smo bili zatečeni o koliko velikim neisplaćenim iznosima se radilo.“

A o praksi diskografa, nakon njihova svjedočenja je članica parlamentarnog odbora Julie Elliott izjavila kako joj se čini da tri najveće kompanije (majori) Warner Brothers, Sony i Universal – djeluju poput kartela.

Toliko o praksi u „demokratskom svijetu“.

Da ponovimo još jednom: Koliko ste do sada primili novaca od svog diskografa a koje je on naplatio od streaming servisa?

S poštovanjem, Predsjedništvo Hrvatske glazbene unije