Važna pobjeda britanskih glazbenika nad diskografima Datum objave: 15.07.2021.

Važna pobjeda britanskih glazbenika nad diskografima

BRITANSKI PARLAMENT: VELIKA POBJEDA GLAZBENIKA NAD DISKOGRAFIMA. PREPORUČA SE PODJELA 50/50 OD DIGITALNIH PLATFORMI I OSTVARIVANJE PUTEM KOLEKTIVNE ZAŠTITE

Sinoć su, nakon temeljite šestomjesečne istrage koju je sprovela specijalna komisija (DCMS – Digital, Culture, Media and Sport Comitee) britanskog parlamenta a po pitanju Ekonomije glazbenog streaminga, objavljeni zaključci u kojima se poziva (kako navodi BBC u svom izvještaju: https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-57838473) na „kompletan reset“ industrije kako bi se osigurala pravična naknada za umjetnike izvođače.

Komisija sastavljena od članova parlamenta je izdala preporuke Vladi da regulira odnose u glazbenoj streaming industriji na sljedeći način (prema izvještaju specijaliziranog portala Music Business Worldwide https://www.musicbusinessworldwide.com/major-record-labels-hammered-by-uk-politicians-streaming-inquiry-say-sources):

  1. 50% prihoda generiranih s platformi poput Spotifya mora pripasti glazbenicima izvođačima koji će ta prava ostvarivati preko društva za kolektivnu zaštitu
  2. Spriječiti zloupotrebu dominantne tržišne pozicije diskografskih major kompanija koje s digitalnim platformama imaju netransparentne i tajne aranžmane na štetu umjetnika i manjih, nezavisnih etiketa.

Parlamentarna istraga je počela u drugoj polovici prošle godine nakon što je u svibnju 2020 britanski glazbenik Tom Gray započeo kampanju The #BrokenRecord ističući neravnomjernu raspodjelu sredstava ostvarenu iskorištavanjem glazbenih snimaka na digitalnim platformama, od čega umjetnici čije se izvedbe koriste dobivaju tek do 15% ostvarenih prihoda koje naplaćuju diskografi. Kampanji su se ubrzo pridružili na stotine glazbenika te se nakon nekog vremena pokret proširio na cijeli svijet.

Britanski parlament je pozitivno reagirao na vapaj glazbenika za zaštitom od tržišno moćnijih diskografskih korporacija te je oformio specijalnu komisiju. U tijeku istrage, održano je nekoliko parlamentarnih saslušanja u kojima su svoje iskaze, osim samih umjetnika dali i predstavnici digitalnih streaming platformi kao i predstavnici svih najvećih ali i nezavisnih diskografskih kompanija. Na vidjelo su izašli netransparentni odnosi streaming operacija i diskografskih majora, kao i često tragične pozicije samih umjetnika čije se snimke koriste. U jednom trenu je komisija izdala čak i upozorenje diskografskim kućama da se ne smiju koristiti kriminalnim utjecajima poput zastrašivanja i ucjena.

Nakon održanih saslušanja, čak 150 najeminentnijih britanskih glazbenika (poput Paula McCartneya, Stinga, Chrisa Martina ili članova grupa Led Zeppelin, Chemical Brothers te brojnih drugih) su 19. travnja objavili otvoreno pismo premijeru Borisu Johnsonu zahtijevajući intervenciju i zaštitu u ostvarivanju svojih prava, navodeći kako brojni glazbenici (poput studijskih muzičara) ne dobivaju ništa od korištenja njihovih snimaka na internetu, a da se maksimum kojega diskografi isplaćuju vodećim umjetnicima kreće do 15% naknade. Tražili su da se i kod streaminga zakonski propiše obaveza isplate naknada na jednaki način kako se već desetljećima ostvaruje od korištenja snimaka u radio i tv programima – putem kolektivnih organizacija i u omjeru pola / pola s diskografima.

Jučerašnji izvještaj komisije je u potpunosti uvažio argumente glazbenih izvođača obrazlažući da je potrebno pojačati kontrolu i osigurati da svi umjetnici izvođači dobiju pravičnu naknadu za svoj rad.

Ova odluka je od presudne važnosti za kompletnu svjetsku glazbenu industriju jer prepoznaje dosadašnji nepravedan sustav u kojemu su diskografske kompanije zloupotrebljavale svoju dominantnu tržišnu poziciju spram umjetnika – pojedinaca i to se želi ispraviti.

Potrebno je posebno istaknuti kako, zbog Brexita, britanski parlament ne obvezuje primjena europske Direktive o autorskim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu, no britanski su parlamentarci sami, slijedom svoje temeljite istrage došli do zaključka koji se upravo i nalaze u toj direktivi – da su izvođačka prava neotuđiva i da se dodatnim instrumentima mora osigurati zaštita pojedinaca od pravnog i ekonomskog nasilja korporacija.

Hrvatska se nalazi u razdoblju donošenja novoga Zakona o autorskom i srodnim pravima jer ima obavezu implementirati u vlastiti sustav odredbe navedene Direktive. Ovakvo mišljenje britanskog parlamenta, na najjačem europskom glazbenom tržištu samo potvrđuje argumente Hrvatske glazbene unije koja također, baš kao i britanske umjetničke organizacije i kampanje, nastoji osigurati u novom Zakonu podjelu prihoda od streaming platformi, na isti način kako sada stoji u preporuci britanskih parlamentaraca vladi Borisa Johnsona:

  • Podjela u omjeru 50/50 s diskografima
  • Ostvarivanje i raspodjela izvođačkih prava putem kolektivne organizacije.